07 maj 2022

Byte i portföljen

Man kan konstatera att vi börsnördar lever i en mörk tid just nu. Eller också kanske man ska vända på det och tänka att vi nu befinner oss i en tid där vi har en enorm möjlighet att bygga framtida rikedom. Så är det ju otvivelaktigt. Lätt att glömma det i detta mörker när depåvärdet rasar. Men faktum är ju att  börsnedgången ger oss möjlighet att köpa in oss i nya bolag till lägre pris där pe/talen minskat väsentligt. Alternativt att investera i befintliga innehav och sänka sitt GAV ordentligt. Så under förutsättning att man har kassa att handla för eller nya pengar att investera varje månad är det ju i dessa tider om någon gång man kan öka sin framtida rikedom. Detta försöker jag ha i åtanke när det känns tungt på börsen. Själv har jag ökat mitt sparande sedan i januari och är inne på börsen och handlar varannan vecka. Jag fyller på i 4 st befintliga investmentbolag samt Avanzas USA-fond och har nog aldrig haft en högre sparkvot än nu. Under nästa vecka väntar utdelning i Investor som är mitt enskilt största innehav vilket ger ett antal tusenlappar till att återinvestera utöver ordinarie sparpengar. Alltid lika trevligt när man får sätta sig vid datorn och fylla på depån med fler aktier.
 

Jag har legat lågt i år när det gäller att byta ut bolag i portföljen för att ge plats för nya. Har bara gjort ett fåtal byten på hela året. Nu har jag dock gjort ett byte. Kastade ut Enea för att ge plats för Vitrolife istället. Enea kom med en bedrövlig rapport och sjönk rejält. Aktien känns hopplös efter att VD också uttryckt en stor pessimism om framtiden. I grunden gillar jag dock Enea och tycker att bolaget verkar inom ett framtidsområde med sina mjukvaror och inte minst arbetet inom mobilsäkerhet. Men just nu känns det som att bolaget behöver återhämta sig ett tag och därefter steppa upp. Enea har en resa att göra.
Vitrolife har jag följt under lång tid och velat ha i portföljen men avstått pga tidigare värdering. Bolaget hade en enorm uppgång från slutet av 2020 fram till januari i år. Därefter har bolaget genomlidit en enorm nedgång på i skrivande stund 61 % i år. Det innebär att aktiekursen är tillbaka på samma nivå som september 2020. I rapporten som presenterades 22/4 var VD Thomas Axelsson positiv och presenterade en positiv syn på utvecklingen framåt. Man fördubblade omsättningen men minskade rörelsevinsten i  Q1 bl a. Har även noterat att det gjorts några insiderköp i bolaget sista veckan vilket jag ser som ett bra tecken. Borde finnas en hyfsad uppsida i aktien efter att den väl bottnat tycker jag. Det sägs ju att bra bolag alltid kommer tillbaka och dit kan man väl räkna Vitrolife.

Min utdelningsportfölj har haft det lite tyngre igen. Senast jag skrev 9/4 var den värd 68735 och låg på plus för året. Trots att vårens utdelningar nu kommit och återinvesterats är den nu värd 63416 och tillbaka på minus igen. En rätt så stor nedgång sista månaden men den har ökat avståndet till Stockholm all-share index ytterligare och är 16 % bättre i år.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar