09 april 2022

Positiv börs. Eller ?

Sedan senaste botten 7/3 har vi fått se en mer positiv börs. Frågan är om denna uppgång är hållbar. Det ligger i börsens natur att efter en rejäl nedgång studsa uppåt. Personligen tror jag att börsen kommer vara mycket volatil ett bra tag framöver med lägst odds på nedsidan under Q2 och Q3 i alla fall. Men ändå gott att se att mina portföljer tar tillbaka en del av nedgången även om det är en bra bit kvar tills allt är återhämtat. Utvecklingen framåt kommer nog i första hand i närtid styras av Ukrainakonflikten samt hur marknaden påverkas av inflation och räntehöjningar. Ingen vet. Den kommande rapportperioden kommer bli intressant att följa och blir naturligtvis en vägvisare för börsen även den. Jag väljer att tillämpa strutsmetoden stillasittande i mina innehav och nyinvestera i mina befintliga kvalitetsbolag.
Historien visar att det sällan eller aldrig blir så illa som befarat. Det känner jag mig trygg i.
För att se den positiva sidan så är det väldigt länge sedan det var så roligt att köpa aktier som nu. Utdelningssäsongen har ju kommit igång så det blir ju några inkommande kronor att återinvestera i befintliga innehav också. Bra möjlighet att sänka GAV lite. Även om jag inte är en utpräglad utdelningsinvesterare så är det ändå trevligt att det trillar in lite utdelningar.
Ett av mina största innehav är SBB B. Aktien tillhör gruppen som presterat sämst i en fastighetssektor som befinner sig i motvind i år och har verkligen inte rosat marknaden på sistone. Ner med ca 43 % i år. Huvudförklaring som jag förstår är väl att kursen rusat under några år och därmed är i behov av en naturlig korrigering. Samt att nuvarande miljö med annalkande räntehöjningar inte gynnar skuldsatta fastighetsbolag. Viceroy-rapporten tidigare i år där man kraftigt nervärderade bolagets värde har nog också bidragit till viss oro för bolaget. Ilja har ju vid flera tillfällen varit ute och försvarat sitt SBB mot spekulationer och negativ påverkan vilket nog räddat aktien från ett ännu större fall måhända.
Jag ligger i dagsläget 25 % back i SBB sedan köp men har bestämt att sitta kvar då jag tror på aktien långsiktigt. Däremot återinvesterar jag inte eller tillför nya pengar i aktien för tillfället. Väntar med detta tills kursen synbart börjar repa sig igen. SBB är den näst mest ägda aktien på Avanza med ca 162 000 ägare. Bara Investor har fler ägare. Visar ju ändå att förtroendet för bolaget är stort och att många tror på bolaget trots turerna på sistone. 

Min lilla stabilportfölj har utvecklats väl i alla fall. Nu har den tagit sig upp på plus igen för helåret för första gången på länge. Senast jag skrev 12/3 var portföljen värd 63 862.
Idag 9/4 är portföljen värd 68 735. Har presterat nästan 15 % bättre än index hittills i år. Några mindre utdelningar från 4 av bolagen har kommit in och återinvesterats hittills.
Portföljen innehåller: Astra, JM, Tele2, Boliden, Swedish Match, ABB, Essity och Cibus.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar