02 juli 2022

Vad händer nu ?

Ännu en börsvecka till ända. Vi har sett ytterligare räntehöjningar från centralbanker vilket i o f s var väntat. Ett antal inköpschefsindex har också redovisats vilka visar en sjunkande tendens generellt. Dock inte så snabbt sjunkande som man kunnat tro. KI har redovisat sin barometer i veckan där man kan se att hushållen är deppigare nu än under själva finanskrisen 2008. Antar att skälet är ökande boräntor, drivmedelspriser och matpriser vilket naturligtvis är mycket kännbart för hushållen. Något förvånande kan jag ändå tycka eftersom inköpschefsindex som är framåtblickande ändå ligger på en ganska god nivå trots omständigheterna. Att skillnaden är så stor.
Känns just nu omöjligt att skapa sig en bild av framtida börsutveckling. I veckan flaggade "experter" för att S&P index har nått halva sin fallhöjd och att den alltså kommer falla lika mycket till. Läste också någon rubrik om en "expert" som sa att fastighetsbranschen kan gå ner 30 % till. Ytterligare några exempel på svartmålning av läget tillsammans med många andra vi dagligen får läsa om nu. Får väl se om dessa "experter" har rätt denna gång.... Man får tro och tycka vad man vill om detta men jag tar det som ett gyllene köpläge. Det var väl så att man skulle vara girig när andra är försiktiga sa en känd person. Inte kul att se värdet minska i portföljerna men jag tycker ändå att det är roligt och spännande på börsen just nu. Möjligheten och glädjen att handla billigt (förhoppningsvis) bland spännande bolag uppväger i mångt och mycket portföljnedgången. Min vana trogen fortsätter jag att handla aktier varannan vecka. Har även planerat för att ta lite extra sparade pengar till börsen om vi skulle se ytterligare djupare nedgång i sommar eller i höst. En ny rapportsäsong är i vardande och kollar man historisk börsstatistik är juli en bra månad med stigande index. Kanske tveksamt i denna tid vi är i, men man kan ju alltid hoppas på ett litet rally i alla fall.

Jag roar mig emellanåt med att läsa böcker om investeringar och aktier. Nyligen läste jag Ludvig Rosenstam Åhmans bok "111 tankar om aktier". Boken är skriven i korta kapitel där var och en av de 111 tankarna utgör ett eget kapitel. Bra upplägg som jag uppskattar och också gör att boken känns lättläst. Som vanligt i den här typen av böcker finns det detaljer man plockar med sig och inspireras av. En del känns också igen, men många tänkvärda saker finns med i boken tycker jag. Alltid intressant att ta del av andras synsätt och kunskap. Tack för inspirationen Ludvig.
Bokhyllan har nu utökats med några aktieböcker till som är tänkta som sommarläsning. Återkommer med mer info om dessa senare.

Sedan senast jag skrev har jag nu förstärkt utdelningsportföljen med ett bolag till. Bilia har tagit plats och ersatt Swedish Match. Därmed är jag uppe i 8 innehav igen vilket jag vill att det ska vara. I alla fall nu under uppbyggnadsfasen. Kan ev bli 2 bolag till i framtiden eftersom jag avser att satsa mer pengar i denna portfölj och stärka mina utdelningar framåt. Finns ett antal intressanta case därute att välja på.
Förra gången jag skrev 4/6 var portföljvärdet 69148.
Idag 2/7 är värdet 62705. En ordentlig nedgång med 6443 kr
eller -9,3 %. Jämfört med All share index har portföljen ändå på helåret presterat drygt 21 % bättre.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar