12 februari 2022

Sitter still...

Snålblåsten på börsen har gjort att jag valt att följa alla sparekonomers favorittips. Nämligen sitta still i båten och vänta på bättre tider. Har inte gjort något drag på säljsidan i år ännu i någon av mina portföljer. Jag känner mig dock trygg i mina innehav i o m att jag bara äger aktier i stora kvalitetsbolag i samtliga mina 3 portföljer. Hann tack och lov med före nyår att allokera om mina innehav en del. Kickade ut några högvärderade bolag och tog in några mer lågvolatila bolag med lägre p/e. Har trots detta fått mig en släng av sleven jag också och konstaterar nedgång i portföljen. Fallet har nog blivit något mjukare i a f.

Inte kul att vara säljare nu men desto roligare att vara köpare. Många fina köplägen uppenbarar sig och man har ett fint läge att köpa in sig i nya positioner eller fylla på i befintliga positioner.
Nåja, känner ändå glädje över att jag fortsätter som vanligt med mina månadsinsättningar i min portfölj för investmentbolag. Förhoppningsvis ger det en bra utväxling den dag det börjar röra sig uppåt igen. Fyller på i Svolder, Industrivärden, VNV Global samt en peng i Avanza USA varje månad. Tidigare har jag inte haft ett uttalat månadssparande, utan gjort större insättningar då och då.
Bestämde mig vid årets början att börja med månadsinsättningar istället, för att få en bättre spridning på köpen över tid. Lägger också in en extra sparpeng varje månad nu.

Apropå att sitta still i båten så har jag funderat mycket på vilket bästa valet är. Gå ur marknaden helt eller delvis och lägga sig likvid med en större kassa och invänta köplägen på en fallande börs. 

Alternativt ligga kvar med oförändrad portfölj och öka nysparandet i främst befintliga innehav. För min del har jag bestämt mig för det sistnämnda därför att jag anser att det förstnämnda är mycket svårt att lyckas med. Riskerar att kosta mer än det smakar. Förstnämnda alt förutsätter ju att man kommer ur marknaden i rätt tid. När nu det är ?
Kassa ska investeras i rätt tid. När nu det är ? Kan ju duttköpa under en längre tid i o f s, men känns ändå för lotteribetonat för min smak. 
Stor risk är att när man går ur har man redan förlorat några procent i nedgången. Nästa risk är att man köper in sig igen innan aktien nått botten, eller att man köper in sig efter att aktien varit på botten och hunnit studsa upp därifrån en bit. Då har man tappat ytterligare några procent. Risk finns också att man missar riktigt bra uppgångsdagar på börsen genom att inte vara investerad fullt ut. 

Givetvis kan portföljsammansättning och vad man har för riskexponering i portföljen spela roll. Sitter man med en portfölj med högre risk har jag förståelse för om man vill kliva av helt eller delvis ett tag för nattsömnens skull. Man bör ha en strategi för hur man hanterar detta.
Kan tänka mig vid mycket stora nedgångar som också blir långdragna att det kan finnas en gnutta större incitament att kliva ur ett tag möjligen. Men det svåra återstår ju när man sålt, nämligen att köpa in sig vid rätt tillfälle igen. Så när svackan är över och man summerar är frågan om den som klev ur har ett större portföljvärde än den som satt kvar och istället ökade sitt sparande under nedgången. 

Min personliga tro är att sistnämnda alt har ett större depåvärde i de allra flesta fall.
Jag vet att det råder delade meningar om detta och det viktiga här är att var och en väljer den väg man känner sig bekväm med.


2 kommentarer:

  1. Jag tror du gör rätt i att sitta kvar i marknaden. Det är i de tuffaste lägen man lyckas tjäna pengar. Alltid bra att ha en liten buffer kassa när något väl dippar också. Men säljer man ut sig ifrån börsen så kommer det bli svårt att veta när man ska köpa in sig. Vilket i sin tur leder till två tuffa beslut 1. Att veta när man ska sälja av sitt innehav och 2. att veta när man ska köpa. Därför att det även lättare att bara sitta kvar då börsen hittills alltid gått upp på sikt.

    SvaraRadera
  2. Köper ditt resonemang fullt ut 🙃

    SvaraRadera