04 januari 2022

Genomgång och summering portfölj 1



Den här portföljen kallar jag för Arbetsportföljen. Innehåller 14 st bolag  från Large och Mid cap. Den har spridning mellan 5-6 olika sektorer. Denna är min äldsta och största portfölj i värde och ska bara innehålla aktier. Den utgör ca 60 % av totalportföljen. I denna portfölj är maxantalet platser 14 st och därmed uppnått. Tanken är att denna portfölj ska jobba in pengar för att kunna omplacera i mina andra portföljer, samt ev ha möjlighet att kunna plocka ut något för egen räkning till privata behov som kan uppstå.

Strategi här är att slå index med minst 12 % på årsbasis. Portföljen ses över flera ggr/mån. Här ska bara finnas bolag i långsiktig uppåttrend. Lika viktning av innehaven (ca 7%) ska hållas och därför viktjusterar jag i slutet av varje månad. Utdelning är inte prioriterad här. Kursutveckling är nr 1. De utdelningar som ändå kommer stannar i portföljen och fördelas på befintliga innehav.

Har allokerat om en del på sista tiden till följd av turbulensen som varit. Känns bra att ha lite större och förhoppningsvis stabilare pjäser för tillfället. Har även fått in några defensivspelare som synes och ratar för tillfället Small cap bolag. Handlar ej heller på dom minsta listorna.Tidshorisont för denna portfölj är + 3 år. Diversifiering står högt i prioritet här men jag tillåter mig att temporärt minska någon sektor ibland för att kunna öka i en annan som befinner sig i bättre trend.

Strategin för denna portfölj sjösatte jag vid halvårsskiftet och därför mäter jag därifrån. Jämför mot Stockholm All-Share index.
Uppgång på 26,99 % som synes.
Under samma tid har All-share rört sig uppåt 13,36 %. En överprestation på 13,63 % alltså.
Det är jag mycket nöjd med eftersom jag ligger långt över de 12 % jag har som minimimål på årsbasis.


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar