15 januari 2022

Bottenfiske

Då kan vi lägga ytterligare en börsvecka bakom oss som slutade på minus. Ett utmärkt läge för att fynda lite på börsen. Blev lite bottenfiske under måndagen till min investportfölj. Personligen tror jag att börsen kommer att vara volatil minst någon månad till så fler fyndlägen lär uppstå. Därför försöker jag hålla lite kassa även framåt och vara beredd när lägen uppstår.
Industrivärden och Svolder inhandlades, samt en ny position i fonden Avanza USA. Har tänkt utöka min exponering mot utländska aktier i portföljen. Framförallt amerikanska aktier. Denna fond hade både den lägsta avgiften (0,17) och bästa avkastningen sista året när jag jämförde några olika USA-fonder. Efter att ha läst listan på fondens innehav kan jag konstatera att fonden sitter på många intressanta innehav i portföljen. Jag har sedan tidigare inga utländska aktier och tänker därför att fonder är en enkel väg att täcka upp den delen. Har som avsikt att utforska fondmarknaden mer och se vad som erbjuds även för andra utländska marknader. 
Industrivärden har varit i källaren hela hösten och funderingar har funnits länge på att köpa en startpost. En bra aktie för mig som verkligen gillar våra svenska storbolag. Har ju en fin rabatt också till skillnad från många andra investmentbolag för tillfället. Borde vara skaplig uppsida från nuvarande nivå. Om inte annat är det en stabil spelare med 7 st fina kvalitetsbolagbolag i sin ägo som förmodligen drar in sina procent till portföljen årligen. Kommer med största sannolikhet att finnas med i portföljen under lång tid framåt.
Svolder är en aktie jag sneglat emot länge och som jag gärna ser i portföljen. Men premien i aktien har avhållit mig från att köpa. Efter ca 10 % kursfall i måndags och fallande premie bestämde jag mig ändå för att köpa en startpost. Jag kommer att äga den under lång tid och hoppas på att aktien anpassar sig till kostymen. Eller kanske kostymen till aktien möjligtvis. 
Kommer att handla både IV och Svolder samt Avanza USA månadsvis under hela detta år är planen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar