17 oktober 2022

Indexfonder vs aktier

Då jag haft funderingar på att börja spara i en svensk indexfond ett tag satt jag och kollade lite svenska indexfonder häromdagen och hur utvecklingen sett ut historiskt för dom. Slogs av att dom faktiskt presterat rätt så okej. Jag har ju bara aktier i portföljen och endast en indexfond som är en USA-fond i dagsläget. Tanken var att göra en mindre insättning i en Sverigefond varannan vecka som jag gör med USA-fonden. Ett enkelt och bekymmersfritt sparande man bibehåller i upp och nedgång. Bara ett problem. Fonder är bra men enligt mig lite tråkigt.....
I andra vågskålen fanns alternativet att hitta några klassiska värdebolag av hög kvalitet och bygga min egen "Sverigefond" för byrålådan. Bolag där man kan investera i nya aktier regelbundet under lång tid och som dessutom har en hygglig utdelning och utdelningshistorik.
Efter att ha studerat aktielistan i jakt på några potentiella kandidater bestämde jag mig för att undersöka Holmen och Volvo närmare. För mig två riktiga kvalitetsbolag som har levererat över tid och säkert fortsätter med det.
 

Gjorde då följande jämförelse av 3 populära Sverigefonder samt aktier i Volvo och Holmen. Väl medveten om att god historik inte garanterar god framtid så är ändå historiken en viktig del när man gör sina bedömningar. Valde att zooma ut 8 år till oktober 2014 och fram till stängningskurser fredag 14/10 2022.
 

Insatt startkapital är som synes 10 000 i respektive fond.
I bolagen är startkapitalet 100 inköpta aktier där utveckling anges inkl utdelningar.
Lite intressant att ha med i sammanhanget också är att under dessa 8 år jämförelseperioden sträcker sig är vi nu i den tredje björnmarknaden.
2015 bjöd på en björnmarknad som bottnade i början på 2016. Hösten 2018 hade vi en markant börsnedgång som dock inte var en björnmarknad. Sedan var det dags för coronadippen som var väldigt kort men djup. 2022 har vi ytterligare ett stort börsfall men trots dessa motigheter har börsen levererat så här bra.
Kan avslöja att jag valde aktiealternativet slutligen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar