27 december 2021

Portfölj nr 3 


Tänkte börja att redovisa mina portföljer och hur jag jobbar med dom som jag skrev om i mitt första inlägg. Börjar med den minsta. Denna portfölj som är min klart minsta i värde kallar jag för Stabilportföljen. Började att bygga denna i oktober så den är ny och ej färdigbyggd. Här finns plats för 8 st innehav. Kan bli 10 innehav i framtiden. Avkastning får betala ev fler innehav. Profilen ska luta åt defensiva hållet och bolagen här ska kunna uppvisa en direktavkastning på minst 2 %. Bolagen ska ha en historik som bra utdelare. Portföljen ska vara likaviktad och diversifierad. Översyn och likaviktning sker en gång/kvartal. Utdelningar stannar i portföljen och återinvesteras jämnt över befintliga innehav. I övrigt ska portföljen vara helt passiv enl principen köp och behåll. 

Kommer att uppnå 8 st bolag i början på 2022. Därefter kommer nya insättningar att göras i portföljen då och då och fördelas jämnt mellan innehaven. Sparhorisont är + 5 år. Startkapital här är i snitt 8000/bolag. Jag kommer att följa upp framåt och lägga ut info här på bloggen hur portföljen utvecklas regelbundet. 

I detta nu är portföljen värd 51 110 kr. Då har jag fått en utdelning från Cibus som ju delar ut varje månad på 27 kr.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar